Voor iedere leerling wordt één klokuur ingeruimd.
De les bestaat uit vijf onderdelen:
- Entree
- De warming up
- Werken aan de basistechniek
- Zingen van repertoire en werken aan interpretatie
- Afronden van de les. Evt. uitzoeken van nieuw repertoire en maken van afspraken.
Entree
Na binnenkomst krijg je een kopje koffie/ thee of een glas water. We bespreken je zangervaringen tijdens de afgelopen periode, mogelijke problemen tijdens de studie en maken een indeling van de komende les.
Warming up
Vaak doen we een fysieke warming up in de vorm van wat (yoga) oefeningen. Daarna doen we oefeningen om de stem los te zingen.
Werken aan de basistechniek
De volgende onderdelen komen o.a. aan bod:
- Houding van je lichaam
- Ademhaling (en de ademsteun)
- Wat doen nu die stemplooien en hoe kun je die beïnvloeden?
- Wat gebeurt er met de klank en hoe kun je die vergroten of verkleinen?
Gebruik van de vier verschillende klankkenmerken:
- spreken (Speach)
- zingen (Classical)
- roepen (Belting)
- fluisteren (Whisper)
Repertoire
We beschikken over een uitgebreide collectie bladmuziek, zowel klassiek als musical, jazz en pop. Er wordt altijd naar repertoire gezocht, dat goed bij je stem past en waarin je voldoende uitdaging vindt om weer verder te komen. Maar vooral zoeken we naar stukken die jij leuk vindt om te zingen. Je kunt natuurlijk ook zelf repertoire meenemen als dat geschikt blijkt. Professionals zullen vaak met eigen repertoire komen, waarbij ze mogelijk problemen ondervinden. Die problemen worden dan in de les onder de loep genomen.
Bij het zingen van een lied tijdens de les gaan we als volgt te werk:
- We bespreken de interpretatie van het stuk. Waar gaat het over? Wat wil je ermee zeggen? Hoe wil je dat bereiken?
- We werken aan de (stijlgebonden) stemfuncties. Zing je een deel in Speach? Waar wil je stevig klinken en waar juist dun ? Wil je ergens met belting voice te zingen, zo ja waar?
- We letten op je timing.
- Het meest belangrijk: Je gaat het lied zo zingen, dat het jouw eigendom wordt. GEEN IMITATIE, maar een geheel eigen interpretatie is het doel.
De liederen worden begeleid op de vleugel of door een begeleidings-cd of -band. Soms komen tijdens het zingen van repertoire problemen aan het licht waarvoor we weer even terug moeten grijpen op wat technische oefeningen.
Afronding van de les
Aan het einde van de les, wordt indien nodig nieuw repertoire uitgezocht. De opname van de les wordt gebrand, de leskaart wordt afgetekend of afgerekend en een nieuwe afspraak wordt gemaakt.